lektura na 3 min.

Rynek hotelarski w Polsce raport 2018

 

Magazyn Świat Hoteli przy współpracy z firmami zewnętrznymi, jak co roku opublikował obszerny raport dotyczący danych z sektora noclegowego, oraz przewidywań na kolejne miesiące.

Obecnie w Polsce inwestorzy hotelowi prowadzą ponad 2700 obiektów skategoryzowanych, oferujących łącznie 262 605 pokoi. Większość spośród nich stanowią obiekty trzygwiazdkowe (zapewne m.in. przez fakt, że kategoria ta jest w praktyce najszerszą). Tylko 11% to tzw. hotele sieciowe.

2017 rok był w zdecydowanej większości rokiem wzrostów, zarówno analizując wskaźniki przychodowe hoteli, jak również pod względem ilości inwestycji. Te optymistyczne dane maja też przełożenie na kolejny rok, w którym to nadal będzie rosła liczba nowych podaży. I tak wyczytać możemy, że do końca 2019 roku w Warszawie przybędzie blisko 4000 nowych pokoi hotelowych, podczas gdy w analogicznym czasie w regionie trójmiejskim ponad 2700. Zaskakujące mogą się wydać dane dotyczące pasa górskiego (Zakopane, Karpacz, Wisła, Ustroń, Szczyrk). Tu bowiem powstanie tylko 600 nowych pokoi. Ma to związek z nasyceniem rynku na tych obszarach, ale także brakiem atrakcyjnych lokalizacji pod budowę kolejnych destynacji.

 

Rynek hotelarski jest bardzo trudnym, wymagającym ogromnych nakładów rynkiem. Dlatego nawet najmniejsze hotele wymagają wielomilionowych inwestycji, finansowanych głównie ze środków zewnętrznych.

Mimo fazy wzrostowej ostatnich lat, mimo wydawałoby się tak dobrych wyników, nadal większość inwestorów jest w słabej kondycji finansowej, a co trzeci przedsiębiorca prowadzący działalność hotelową, w złej. Na rynku mamy 779 podmiotów prowadzących hotele, a wartość ich zadłużenia wg Banku Informacji Kredytowej, to bagatela miliard złotych. W latach 2011 – 2017 upadłość ogłosiło 18. Przedsiębiorców prowadzących hotele.

Przeciętna zaległość inwestorów hotelowych wynosi ok 1,2 mln złotych. Rekordzista – przedsiębiorca z województwa łódzkiego zmaga się z zadłużeniem rzędu 199,2 mln złotych, jeden z pomorskich inwestorów ma do spłacenia 66 mln złotych, a przedsiębiorca hotelowy z województwa warmińsko – mazurskiego musi stawić czoła 50-cio milionowemu zadłużeniu.

Skala ta pokazuje także, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w kwestiach doskonalenia sprzedaży, oraz działań marketingowych stawiających na współpracę z innymi podmiotami, budowania „cichych kanałów sprzedaży” a także przesuwania inwestycji w działania marketingowe na te, nie automatyczne.

Coraz większa podaż w całym kraju wymusi w końcu na przedsiębiorcach hotelowych prowadzenie mądrych działań promocyjnych, zamiast posiłkowania się w większości portalami sprzedażowymi (z resztą drogimi). Na portalach rezerwacyjnych pokój hotelowy konkuruje w jednej miejscowości z apartamentami i mieszkaniami prywatnymi, także innymi hotelami, a możliwości wyróżnienia są znikome. Dlatego zdecydowanym trendem marketingu i sprzedaży w 2019 roku będzie budowanie autorskich kanałów dystrybucji z unikalną komunikacją marketingową, odpowiednią tak dla czytelnika – potencjalnego Gościa hotelowego, jak i dla wyszukiwarek internetowych.

Pełny raport – Rynek hotelarski 2018 do pobrania jest tutaj:

https://issuu.com/brogmarketing/docs/rynek_hotelarski_w_polsce_raport_20_f22cdbcd0ff425

Żródło: Magazyn ŚWIAT HOTELI, lipiec-sierpień 2018