Audyt działalności Hotelu, Spa i Gastronomii
AUDYT DZIAŁALNOŚCI HOTELU, SPA i GASTRONOMII
Jak poprawić wyniki hotelu? Trudno znaleźć hotelarza, który nie stara się odpowiedzieć na to pytanie. Zanim jednak padnie odpowiedź, należy mocno przyjrzeć się jak działa Twój hotel dzisiaj, jak działają poszczególne jego działy i jak ze sobą współpracują.
Audyt hotelu – etapy
Audyt hotelu
By odpowiedzieć na pytanie jak poprawić wyniki hotelu, najpierw trzeba skrupulatnie przyjrzeć się obszarom strategicznym dla działalności operacyjnej i zdiagnozować problemy, jakie hamują wzrost przychodów. Tu trzeba odpowiedzieć na pytania:
- Jak wygląda i czy jest zaplanowana strategia rozwoju dla każdego z działów i osób w nich pracujących
- Czy funkcjonuje strategia sprzedaży i revenue managementu?
- Jak kontrolowane są koszty każdego z działów?
- Wskaźniki hotelowe, SPA owskie i gastronomiczne – jak wyglądają dziś, jak poprawić je jutro?
- Czy prawidłowo funkcjonuje obieg dokumentów i informacji?
- Czy prawidłowo skonstruowano i wdrożono obieg dokumentów kasowych?
- Czy wdrożono kompleksowy plan marketingowy?
- Czy wdrożono funkcjonalne procedury dla każdego z działów?
- Jak wygląda struktura zatrudnienia dziś i jakie należy wykonać ruchy, by z jednej strony osiągać lepsze wyniki, z drugiej wyspecjalizować kadrę i otworzyć im drogi kariery wewnętrznej?
- Efektywność pracy w godzinach pracy – audyt wydajności pracy w każdym z działów
Analiza tych, kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania, obszarów pozwoli sprawnie wyłapać funkcjonujące dzisiaj nieprawidłowości, ale co najważniejsze, zaplanować zmiany.
Jak zwiększyć dochody w hotelu? Najpierw trzeba przyjrzeć się kosztom. Ze swego doświadczenia wiem, że solidne „posprzątanie” wszelkich nieprawidłowości przynosi na start większe oszczędności (a tym samym pieniądze), aniżeli budowa nowych kanałów dystrybucji. Te ostatnie oczywiście są ważne, jednak budowanie nowych kanałów w nieuporządkowanym obiekcie to droga donikąd. Jeśli przy 100 Gościach w tygodniu miałeś 50 bezsensownie zaplanowanych godzin pracy ludzi, wylewałeś nonsensownie 500 l wody, zmarnowałeś 20 kg jedzenia i nie dałeś rady odpowiedzieć na zapytania 5 firm, to co się stanie przy zwiększonym obłożeniu? Zatem najpierw porządki, potem budujemy nowe kanały.
Audyt działalności noclegowej.
Tutaj trzeba przyjrzeć się m.in wydajności pracy i procedurom funkcjonującym w pionie sprzątającym. Z doświadczenia wielu miejsc wiem, że źle zaplanowane procedury sprzątania nie tylko skutkują nieodpowiednio posprzątanymi powierzchniami, ale także źle zaplanowaną pracą w stosunku do realnych potrzeb. Możliwie szybko trzeba więc zweryfikować procedury i check listy, a jeśli (o zgrozo) takowe nie funkcjonują, niezwłocznie należy je opracować. Idealne będą takie, które logicznie zaplanują sprzątanie jednocześnie mądrze rozdzielając zadania osobą z tego działu.
Recepcjonistów brakowało, brakuje i pewnie brakować będzie. Zmiany są 12 godzinne, 8 godzinne. Zatem tu nie ma co szukać błędów w planowaniu godzin, a raczej w wykorzystaniu czasu w trakcie zmiany. Dłubiący w nosach i telefonach recepcjoniści są coraz częściej rzadkością, ale niestety są. Cała masa nieodpowiedzialnych maili, wyciszane w nocy telefony, brak odpowiedzialnego planowania dokumentów na kolejne przyjazdy i zostawianie ich kolejnej zmianie, to tylko niektóre z najczęściej wyłapywanych przez nas uchybień. Dodatkowo analiza procedur recepcyjnych, analiza procedur obsługi i obsługi sprzedażowej szybko wykażą nad czym trzeba pracować w pierwszej kolejności.
Audyt działalności gastronomicznej
Braki w dokumentacji, nieistniejące procedury, brak planowania pracy z podziałem na ludzi, przeogromne godziny spędzane „na papierosie” to zjawiska nagminne od Bałtyku po Tatry i od Bugu po Odrę. Branżę trawią też brak skrupulatności kalkulacji oraz nieodpowiednie zarządzanie ludźmi, których i tak brakuje. Opóźnienia we wdrażaniu nowych menu, a przez to znudzenie gości, nietworzenie lub nietrzymanie się receptur i wskaźników FC i BC to kolejne kwestie, jakie możliwie najszybciej trzeba wyłapać i naprawić.
Audyt SPA, wellenss i gabinetów kosmetycznych.
Ilu Gości hotelu trafia do hotelowego SPA? Ilu do niego trafia gości lokalnych? Jak budowane są oferty w tym dziale i jak komunikowane poza nim. Skrupulatnie przyjrzeć się też trzeba kosztom pracy, jej wydajności i wskaźnikom SPAowskim. Sprawdzić należy procedury obsługi i sprzedaży, wydajność zabiegową kosmetyków oraz to w jaki sposób planowane / umawiane są zabiegi. Czy SPA ma należną mu rytualność, klimat i charakter? Czy jest otwarte na potrzeby gości, którzy docierają do hotelu? Odpowiedzi na powyższe pytania pokażą kondycję hotelowego SPA, wskażą błędy do poprawy.
Wnioski, raporty i wyniki.
Wnioski z tak szczegółowego audytu przedstawiamy w formie raportu dla Inwestora lub dyrektora/ managera. Wraz z nimi model naprawy wyłapanych elementów newralgicznych. Pozwala to zaoszczędzić nie tylko ogromne pieniądze na wielomiesięczne audyty, ale także na szybkie postawienie diagnoz i wdrożenie działań naprawczych na już. Szczęśliwie dzisiaj nie trzeba samodzielnie zachodzić w głowę co jest nie tak. Poza tym przyznasz na pewno, że po jakimś czasie wielu błędów, nawet najbardziej rażących się nie dostrzega, powszednieją. Dlatego sprawne oko z zewnątrz to najlepsza metoda, by sprawnie wyłapać błędy i stopniowo poprawiać wyniki.
Dlatego zapraszamy do współpracy wszystkich, którzy chcę przyjrzeć się realiom swojego hotelu i w krótkim czasie zmienić ekonomiczne realia, usprawnić pracę i podnieść dochodowość. Prowadzone przez nas audyty hoteli, gastronomii i SPA są skuteczne głównie dlatego, że prowadzone przez praktyków – dyrektorów hoteli, managerów recepcji czy sprawnych handlowców.